11. Rabî´ al-Madkhalî har inte rekommenderat Muhammad al-Imâms bok “al-Ibânah”

al-Halabî sade:

”Istället för att Shaykh Rabî´ al-Madkhalî skulle bemöta den boken på samma sätt som han bemötte ”Manhadj-us-Salaf as-Sâlih” med avvisning, förkastning, kaos och provokation, så bemötte han den på ett helt motsatt sätt! Han läste boken och lade dit några kommentarer varpå Shaykh al-Imâm skrev på första sidan:

”Läst av den ädle Shaykh och ´Allâmah Rabî´ bin Hâdî al-Madkhalî”

Anledningen är att Shaykh al-Madkhalî insåg att syftet med boken ”al-Ibânah” är en avvisning av Shaykh al-Hadjûrî som Shaykh Rabî´ hade härdat med och rått. Shaykh al-Madkhalî både godkänner en åsikt och dess motsats, hyllar en åsikt och fördömer den. Han tar inte hänsyn till vad som sägs, utan vem det sägs av. Det har fått Shaykh al-Madkhalî att hamna i motsägelse och paradox.”1

Jag har inte alls rekommenderat al-Imâms bok ”al-Ibânah”. Först bläddrade jag bara igenom några sidor och fördömde några saker i den. Jag lade dit kommentarer i upplysande syfte till Muhammad al-Imâm så att han tar tillbaka sina fel. Därefter läste jag den en andra gång och poängterade vissa fel i boken. Jag krävde från al-Imâm att ta tillbaka dem och granska sin bok igen. Om han hittar ett fel däri som opponerar sig Salafs metodik så är han skyldig att ta tillbaka det. Jag har alltid haft den ståndpunkten och favoriserar ingen:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ

”Troende! Slå vakt om rätten och rättvisan som Allâhs vittnen, även om det skulle vara till skada för er själva eller era föräldrar och nära anförvanter.”2

Var är då motsägelsen och framför allt med tanke på att du själv erkänner att jag har lagt dit kommentarer?

Jag avvisar falskheten för att den är falsk. Till skillnad ifrån vad du hittar på om mig så godkänner jag inte falskheten. De lärdas vittnesbörd, och i synnerhet al-Albânîs, om att mina böcker är korrekta och att de avvisar falskheten och inte avviker från Salafs metodik räcker för att avslöja din okunnighet och orättvisa. Din orättvisa, okunnighet och illvilja får dig att betrakta sanningen i form av falskhet och falskheten i form av sanning.

1Sid. 1

24:135