11. Ge dig hän med hela din själ, åt den rena, ursprungliga tron

Allâh (ta´âlâ) sade:

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

”Ge dig hän med hela din själ, åt den rena, ursprungliga tron, den tro som Allâh vid skapelsen lade ned som en naturens norm i människan – ingenting kan rubbas i Allâhs skapelse! Detta är den evigt sanna tron, men de flesta människor vet ingenting.”1

وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

”Och han gav sina söner, liksom [senare] Ya´qûb, denna maning: ”Söner! Allâh har valt er tro; dö därför inte utan att ni är muslimer.”2

ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

”Och tiden kom då Vi uppenbarade för dig att följa Ibrâhîm i hans rena, ursprungliga tro, han som inte var en sådan som ger avgudar sin dyrkan.”3

Ibn Mas´ûd (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Varje profet har medhjälpare bland profeterna och min medhjälpare bland dem är min fader och min Herres förtrogne Ibrâhîm.” Därefter läste han upp:

إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَاللّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ

”De människor som står Ibrâhîm närmast är helt visst de som följer hans exempel, såsom denne profet och de troende. Och Allâh är de troendes Beskyddare.”45

Rapporterad av at-Tirmidhî.

Abû Hurayrah (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Allâh tittar inte på era kroppar eller egendomar; Han tittar på era hjärtan och handlingar.”6

al-Bukhârî och Muslim rapporterade från Ibn Mas´ûd (radhiya Allâhu ´anh) som berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Jag kommer att stå och vänta på er vid Dammen. Män från mitt samfund kommer att lyftas upp till mig och när jag beger mig för att ta tag i dem, dras de bort från mig varpå jag säger: ”Herre! Mina anhängare!” Då sägs det: ”Du vet inte vad de innoverade efter dig.”7

al-Bukhârî och Muslim rapporterade via Abû Hurayrah (radhiya Allâhu ´anh) att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Jag önskar att vi kunde se våra bröder.” De sade: ”Allâhs sändebud! Är vi inte dina bröder?” Han sade: ”Ni är mina följeslagare. Mina bröder är de som inte har kommit än.” De sade: ”Allâhs sändebud! Hur vet du vem som är från ditt samfund bland dem som inte har kommit än?” Han svarade: ”Om en man har en häst med en bläs8 bland svarta hästar, kommer han inte att känna igen sin häst?” De sade: ”Jo, Allâhs sändebud. ” Då sade han: ”De kommer att komma med bläsar utav tvagning. Jag kommer att vänta på dem vid Dammen. Dock kommer män att stöttas bort från min damm på Domedagen på samma sätt som den vilsna kamelen stöts bort. Jag kommer att ropa på dem, men det kommer att sägas: ”De ändrade efter dig”, varefter jag säger: ”Försvinn! Försvinn!”9

Hos al-Bukhârî står det:

”Under tiden som jag står kommer det att komma en skara. När jag väl har känt igen den går en man bland oss ut och säger: ”Kom!” Jag säger: ”Varthän”? Han säger: ”Vid Allâh! Till Elden.” Då säger jag: ”Vad är det med dem?” Han svarar: ”De avföll baklänges efter dig.” Därefter kommer en ny skara”, och nämnde samma sak om den. Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: ”Lika få som antalet lösa kameler kommer att nå den.”10

al-Bukhârî och Muslim rapporterade via Ibn ´Abbâs (radhiya Allâhu ´anh) att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Jag kommer att säga som den rättfärdige slaven gjorde:

وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ

”Jag var vittne till deras handlingar så länge jag levde bland dem, men sedan Du kallade mig till Dig är det Du som vakar över dem; Du är vittne till allt som sker.”11

al-Bukhârî och Muslim rapporterade via Abû Hurayrah (radhiya Allâhu ´anh) att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Det finns inte ett nyfött barn utan att det föds utmed den naturliga läggningen. Sedan är det hans föräldrar som gör det till en jude, kristen eller elddyrkare. Det liknas vid djuret som föder ett friskt djur. Kan ni se att det är kastrerat förrän ni kastrerar det?” Därefter läste Abû Hurayrah:

فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا

”… den tro som Allâh vid skapelsen lade ned som en naturens norm i människan…”12

Hudhayfah (radhiya Allâhu ´anh) sade:

”Människorna frågade Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) om det goda medan jag frågade honom om det onda utav fruktan att falla i det. Jag sade: ”Allâhs sändebud! Vi upplevde den hedniska tiden och ondskan varefter Allâh gav oss den här godheten. Finns det någon ondska efter den här godheten?” Han svarade: ”Ja.” Jag sade: ”Finns det någon godhet efter den där ondskan?” Han sade: ”Ja, och den skall bestå av rök.” Jag frågade: ”Vad är dess rök?” Han svarade: ”Folk som följer en annan väg än min väg. Du kommer att både vara bekant med vad de gör och obekant.” Jag sade: ”Finns det någon ondska efter den godheten?” Han sade: ”Ja, en blind prövning och kallare till helvetets portar. Den som besvarar dem till dem kastar de honom däri.” Jag sade: ”Allâhs sändebud! Beskriv dem för oss.” Han sade: ”De kommer från oss och talar vårt språk.” Jag frågade: ”Vad befaller du mig att göra om jag upplever det?” Han sade: ”Håll dig till muslimernas samling och deras ledare.” Jag sade: ”Och om de varken har samling eller ledare?” Då sade han: ”Avstå alla de grupperna om du så behöver bita tag i en trädrot tills du dör.”13

Rapporterad av al-Bukhârî och Muslim som lade till:

”Vad händer sedan?” Han sade: ”Sedan dyker ad-Dadjdjâl upp. Han kommer att ha med sig en flod och en eld. Den som hamnar i hans eld kommer oundvikligt att belönas och få sina synder strukna. Och den som hamnar i hans flod kommer oundvikligt att straffas och få sin belöning struken.” Jag sade: ”Vad händer sedan?” Han sade: ”Sedan går Stunden in.”

Abûl-´Âliyah sade:

”Lär er islam. När vi väl har lärt er den, skall ni inte vända den ryggen. Håll er till den Raka vägen, för sannerligen är den islam. Vik inte av från vägen för att gå till höger och vänster. Håll er till er profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och avstå dessa drifter.”14

Ägna en tanke åt Abûl-´Âliyahs ord – så ädla de är! Känn till hans tid då den som följde drifterna som han varnade för vände islam ryggen. Han tolkade islam som Sunnah och befarade att de kunnigaste efterföljarna skulle avvika från Qur’ânen och Sunnah. Så kommer du att förstå betydelsen av Allâhs ord:

إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ

”När hans Herre sade till honom: ”Underkasta dig!” svarade han: ”Jag underkastar mig Allâh, skapelsernas Herre.”15

och:

وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

”Och han gav sina söner, liksom [senare] Ya´qûb, denna maning: ”Söner! Allâh har valt er tro; dö därför inte utan att ni är muslimer.”16

och:

وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ

”Vem utom den tanklöse, den lättsinnige, vänder ryggen åt Ibrâhîms tro? Vi har utvalt och upphöjt honom i denna värld och som i det kommande livet helt visst har sin plats bland de rättfärdiga.”17

Ägna likaså en tanke åt liknande väldiga principer som är principernas principer och som försummas av människorna. När de förstås klargörs såväl kapitlets hadîther som andra.

Vad beträffar personen som läser såväl dem som andra och är övertygad om att han inte kan drabbas av dem och tror att de berör svunna människosläkten, så säger Allâh:

أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللّهِ فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ

”Kunde de leva trygga, utan att oroa sig för vad Allâh plan [innebar för dem]? Nej, ingen kan leva utan denna oro utom de som [redan] är förlorade.”18

Ibn Mas´ûd (radhiya Allâhu ´anh) sade:

”En dag drog Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ett rakt streck i marken och sade: ”Detta är Allâhs väg.” Sedan gjorde han streck till höger och vänster om det och sade: ”Detta är vägar. Vid varje väg står en djävul som kallar till den.” Därefter läste han upp:

وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

”Detta är Min väg, en rak [väg]; följ den och följ inte [andra] vägar; annars kan ni förlora Hans väg ur sikte!” Detta är vad Han befaller er så att ni fruktar.”1920

Rapporterad av Ahmad och an-Nasâ’î.

130:30

22:132

316:123

43:68

5at-Tirmidhî (2995), al-Bazzâr (5/345) och al-Hâkim (2/320).

6Muslim (2564).

7al-Bukhârî (7049) och Muslim (2297).

9Muslim (249).

10al-Bukhârî (6587).

115:117

1230:30

13al-Bukhârî (3606) och Muslim (1847).

14´Abdur-Razzâq i ”al-Musannaf” (11/367), al-Marwazî i ”as-Sunnah”, sid. 13, al-Lâlakâ’î i ”Sharh Usûl I´tiqâd Ahl-is-Sunnah wal-Djamâ´ah (1/56) och Abû Nu´aym (2/218).

152:131

162:132

172:130

187:99

196:153

20an-Nasâ’î (6/343), Ahmad (1/435), ad-Dârimî (202) och al-Bazzâr (57113).