106. Du undkommer inte ödet

Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

at-Ta´lîqât al-Mukhtasarah ´alâl-´Aqîdah at-Tahâwiyyah, sid. 118-119

Abû Dja´far at-Tahâwî (rahimahullâh) sade:

87 – Torkat har bläcket som skrivit ned allt som ska ske fram till Domedagen. Det som mister slaven kan inte träffa honom, och det som träffar honom kan inte mista honom.

FÖRKLARING

Detta är betydelsen av tron på Allâhs beslut och öde. Du ska veta att bara det som Allâh har bestämt kommer att drabba dig, att det som har drabbat dig inte har kunnat missa dig, och att det som har missat dig inte har kunnat drabba dig.

Om du drabbas av en ogillad olycka, vet du att den är nedskriven i Bevarade tavlan och att den måst drabba dig. Det tankesättet tröstar dig så att du inte hamnar i förtvivlan och ilska. Du tror på Allâh (´azza wa djall).

Det som missar dig kan inte drabba dig om du så gör allt för att det ska drabba dig. Om du gör ditt yttersta för att uppnå något utan framgång, underkastar du dig och betror Allâhs beslut och öde. Bli inte upprörd. Bekymra dig inte. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Ivra efter det som gagnar dig. Sök hjälp av Allâh (´azza wa djall) och misslyckas inte. Om du drabbas av något skall du inte säga ’Om jag hade gjort det ena och det andra skulle det blivit så och så’. Säg istället:

قَدَرُ اللهِ وَما شَاءَ فَعَلَ

”Det var Allâhs öde och Han har gjort vad Han har velat.”

’Om’ banar vägen för Satans handling.”1

När du vet allt det blir allting enklare för dig. Du blir varken förtvivlad eller uppgiven. Allt ligger i Hans (subhânah) hand. Visst ska du ta till dig åtgärder och eftersträva sådant som gagnar dig, men resultatet ligger hos Allâh (´azza wa djall). Vad vet du vad som är bäst för dig? Måhända undanhåller Allâh (´azza wa djall) från dig något som hade skadat dig om du hade erhållit det. Allâh vet och du vet inte. Du måste vara nöjd med Allâhs beslut och öde. Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade till Sin profet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللّهُ لَنَا

”Säg: ”Ingenting kan drabba oss om det inte är förutbestämt för oss av Allâh.”2

Allâh (ta´âlâ) sade:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَقَالُواْ لإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُواْ فِي الأَرْضِ أَوْ كَانُواْ غُزًّى لَّوْ كَانُواْ عِندَنَا مَا مَاتُواْ وَمَا قُتِلُواْ لِيَجْعَلَ اللّهُ ذَلِكَ حَسْرَةً فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

”Troende! Säg inte som de otrogna säger om sina bröder som gått bort under resa i fjärran land eller i strid: ”Om de hade blivit kvar hos oss, skulle de inte ha dött eller dödats.” – Allâh låter det vara ökad sorg och grämelse i deras hjärtan. Det är Allâh som skänker liv och skänker död. Allâh ser vad ni gör.”3

قُل لَّوْ كُنتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ

”Säg: ”Även om ni hade stannat hemma, skulle de vilkas död stod skriven ha begett sig till den plats där de skulle falla.”4

Det som har bestämts för en människa måste inträffa om hon så gör allt för att skydda sig mot det. Inget kan skydda henne mot Allâhs beslut och öde.

أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ

Var ni än befinner er kommer döden att hinna ifatt er, även om ni skulle vara i höga torn.”5

1Muslim (2664).

29:51

33:156

43:154

54:78