10. Profetens debatt med nasaréerna från Nadjrân

Då sade han till mig: ”Det finns även motsägelser i Qur’ânen. I kapitlet ”al-Mâ’idah” står det:

وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فِيهِ

”Låt därför dem som följer Evangeliet döma i enlighet med vad Allâh där har uppenbarat.”1

I kapitlet ”Âl ´Imrân” står det däremot:

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ

”Om någon vill anta någon annan religion än islam kommer detta att vägras honom, och i nästa liv skall han stå bland förlorarna.”2

Hur kan vi agera utmed de båda verserna?” Jag tänkte lite och svarade utmed en inspiration från Allâh: ”Innan jag svarar på invändningen måste vi känna dispyten mellan profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och nasaréerna och vad den handlade om.” Han sade: ”Säg du det.” Jag sade: ”Den handlade om ´Îsâ bin Maryam. Nasaréerna från Nadjrân kom till profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och anklagade honom för att förtala deras man. När han frågade vem de syftade på sade de: ”´Îsâ bin Maryam.” När han frågade hur han förtalade honom sade de: ”Du säger att han är vanlig människa och inte Allâhs son.” Följaktligen debatterade han med dem om det och klargjorde sanningen för dem, men de vidhöll omedgörligt. Allâh uppenbarade då:

إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُالْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُن مِّن الْمُمْتَرِينَ

”Inför Allâh är ´Îsâ till sin natur att likna vid Âdam. Han skapade honom av jord och sade till honom: ”Var!” och han är. Sanningen är från din Herre; hys inte minsta tvivel om detta!”3

När de fortsatte vidhålla att han är Allâhs son och en i en treenighet, befallde Allâh honom att utmana dem i att be Allâh förbanna den av dem som ljuger. De blev rädda för det och slöt ett fredsavtal med honom. Det var kring den här debatten som Allâh (ta´âlâ) uppenbarade:

وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فِيهِ

”Låt därför dem som följer Evangeliet döma i enlighet med vad Allâh där har uppenbarat.”

Att nasaréerna från Nadjrân kom till profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och bad i hans moské med hans tillstånd nämns i Hadîth-böckerna och biografierna.

15:47

23:85

33:59-60