09 – Bevis för att Allâh har skapat oss

Du skall veta – må Allâh förbarma Sig över dig – att det är obligatoriskt för varje Muslimsk man och kvinna, att ha kunskap om dessa tre frågor och handla enligt dem:

Den första: Att Allâh skapade oss…


FÖRKLARING

 

Det gudomliga och intellektuella beviset för att Allâh har skapat oss är följande:

Det gudomliga: Dessa bevis är många och några av dem är Hans (´azza wa djall) Ord:

هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ

”Det är Han som har skapat er av lera och så utsatt en frist – och det finns en frist fastställd hos Honom. Och ändå tvivlar ni!” (6:2)

وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ

”Vi har skapat er och sedan format er.” (7:11)

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ

”Vi har skapat människan av ljudande krukmakarlera, av formbar gyttja.”(15:26)

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ

”Till Hans under hör detta att Han har skapat er av jord och därefter är ni utspridda människor.” (30:20)

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ

”Han har skapat människan av krukmakarlera, som lerkärl.” (55:14)

اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ

”Allâh är alltings Skapare.” (39:62)

وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ

”Allâh har skapat både er och era handlingar.” (37:96)

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

”Jag har skapat djinnerna och människorna enbart för att de skall dyrka Mig.” (51:56)

Det intellektuella: Dess antydan nämns i Hans (ta´âlâ) Ord:

أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ

”Skapades de kanske av en slump? Eller är de själva skaparna?”(52:35)

En människa har inte skapat sig själv eftersom hon dessförinnan inte existerade, och något som inte existerar skapar inte. Det som inte existerar kan inte skapa något som existerar. Hon har inte skapats av föräldrarna eller någon annan skapelse och inte heller har hon kommit till slumpmässigt utan en skapare. Varje handling måste ha en handlare. Dessa skapelsers existens är konstruerade med en överlägsen och sammanbunden ordning och reda, vilket gör det absolut omöjligt att de har kommit till slumpmässigt. En slumpmässig existens är inte skapad i enlighet med någon ordning och följaktligen kan varken dess kvarvarande eller utveckling heller vara det. Detta leder uttryckligen till att enbart Allâh är Skaparen – och det finns varken någon annan Skapare eller Beordrare än Allâh. Allâh (ta´âlâ) sade:

أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ

”Skapelsen är Hans och Han befaller över allt.” (7:54)

Det känns inte vid att någon skapelse har nekat Allâhs (subhânahu wa ta´âlâ) herravälde förutom utav envishet, vilket Farao gjorde. En gång hörde Djubayr bin Mut´im hur Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) läste kapitlet ”at-Tûr” och verserna:

أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَبِّكَ أَمْ هُمُ الْمُصَيْطِرُونَ

”Skapades de kanske av en slump? Eller är de själva skaparna? Har de skapat himlarna och jorden? Nej, de är inte säkra på något! Har de din Herres skatter i sina händer? Eller är det de som styr?”(52:35-37)

På den tiden var Djubayr bin Mut´im avgudadyrkare och sade:

”Mitt hjärta höll på att flyga i väg och det var först då som tron trängde in i mitt hjärta.”[1]

 

[1] al-Bukhârî (4853), Muslim (463), Abû Dâwûd (806), an-Nasâ’î (986), Ibn Mâdjah (832), Mâlik (167), ash-Shâfi´î (sid. 214), ad-Dârimî (1295), Ibn Khuzaymah (514), at-Tahâwî (1/211-212), Abû ´Awânah (1766) och Ibn Hibbân (1831).