05 – Livets fjärde fas

Det kan finnas rester av lusten i början av ålderdomen. Gamlingen kommer att belönas för sitt tålamod. Ju äldre man blir desto svagare blir lusten och därmed upphör begäret till synder.

Om gamlingen avser att synda är han trotsig. Ty den lockande lusten finns inte längre. Därför sade Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

”Skapelsen som Allâh hatar mest är den gamle horkarlen.”

Det finns de som avser trots så att de tar på sig guldringar. Ve den som inte hindras av sina gråa hårstrån från sina brister! Den enda orsaken bakom ett sådant handlande är en nedsatt tro. Kanske säger den gamle och lärde att hans kunskap kommer att skydda honom. Han glömmer dock att hans kunskap är ett bevis mot honom. Det drömdes om vissa av våra gamlingar och hur det sades till dem:

”Vad har Allâh gjort med dig.”

Då skall de ha sagt:

”Han har förlåtit mig och vänt Sig bort från mig.”

När de blev frågade om det sade de:

”Ja, och det samma gäller en grupp lärda som inte handlade utmed sin kunskap.”

Jag drömde om vissa av våra gamlingar som var försumliga. I drömmen är personen naken och tre små hundar hänger i hans bröst varav en valp suger på dem.

Det drömdes om Yahyâ bin Aktham och hur han blev frågad om vad Allâh har gjort med honom. Han sade:

”Han sade till mig: ”Du ondskans gamling!”

Detsamma gäller Mansûr bin ´Ammâr.

al-Fudhayl bin ´Iyâdh (rahimahullâh) sade:

”Den okunnige får sjuttio synder förlåtna innan den kunnige får en synd förlåten. Allâh (´azza wa djall) sade:

هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ

”Kan de som vet likställas med de som inte vet?”1

Abûd-Dardâ’ sade:

”Ve den som handlar utan att veta en gång! Ve den som vet och inte handlar sju gånger!”2

Han sade också:

”Det jag fruktar mest är att det kommer att frågas ”Har du handlat?” Om jag säger ”Nej”, så har jag vetat, och om jag säger ”Ja”, så finns det ingen vers som befaller eller förbjuder utan att den har missbrukats.”3

1 39:9

2 az-Zuhd, sid. 176, av Ahmad bin Hanbal.

3 az-Zuhd, sid. 170, av Ahmad bin Hanbal.