Profeternas kunskap om Allâh

Därefter fulländade Allâh (ta´âlâ) Luqmâns råd till och tillrättavisning av hans son och sade:

يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

”Käre son! Även om det [som du har gjort] väger så litet som ett senapskorn och [ligger dolt] i en klippa eller i himlarna eller i jorden, skall Allâh låta det komma i dagen. Allâh genomskådar allt och är underrättad om allt.”1

Han kallade honom till Tawhîd och förklarade för honom Allâhs kunskap, väldighet och förmåga. Hans kunskap omfattar allt i himlarna och på jordarna. Det finns inte en myrvikt eller något som är mindre än så eller större än så i himlarna eller på jorden utan att det är nedskrivet i en klar skrift. Den här kunskapen hade alla profeter. Alla profeter visste detta och de lärde människorna det. Detta fick Luqmân från profetkallet. Det sägs att han levde samtidigt som Dâwûd (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), nämligen efter Nûhs, Hûds, Sâlihs, Ibrâhîms och Mûsâs (sallâ Allâhu ´alayhim wa sallam) budskap. Det vill säga profeterna mellan Mûsâs och Dâwûds (sallâ Allâhu ´alayhim wa sallam) budskap. De kände till dessa frågor; de befallde Tawhîd och tron på Allâhs fullkomliga egenskaper däribland att Han förmår allt och att inget i himlarna eller på jorden är omöjligt för Honom:

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ

”Om Han vill att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är.”2

Allâh omfattar allting med Sin kunskap medan slavarna vet om Honom endast det Han låter dem veta. Allâh (tabârak wa ta´âlâ) känner till varje myra, varje droppe, varje blad och allting annat. Inget är dolt för Honom:

وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

”Han har nycklarna till den dolda verkligheten; ingen känner dessa [ting] utom Han. Han vet vad som finns på marken och i havet; inte ett löv faller utan Hans vetskap och varken fröet, [dolt] i jordens mörker, eller det gröna [strået] eller det som vissnat, saknas [bland det som har upptecknats] i Allâh öppna bok.”3

Allâh har alltid vetat om det, skrivit ned det i den Bevarade tavlan och skrivit ned slavarnas goda och dåliga handlingar i böckerna som änglarna skriver ned. Allâh har inte skrivit ned detta i en skrift för att Han glömmer – fjärran är Allâh från det! Han kände till allt det innan Han skrev ned det. Inte ett ögonblick i himlarna och på jorden är dolda för Honom (subhânahu wa ta´âlâ). Alla berg, grus, droppar, hav och deras vågor och droppar och djur och alla andra skapelser som de består av – allt det känner Allâh till; i helhet och i detalj, deras små och deras stora. Han (subhânahu wa ta´âlâ) omfattar allting med Sin kunskap. Den här trosläran lärde Luqmân sin son:

يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

”Käre son! Även om det [som du har gjort] väger så litet som ett senapskorn och [ligger dolt] i en klippa eller i himlarna eller i jorden, skall Allâh låta det komma i dagen. Allâh genomskådar allt och är underrättad om allt.”

131:16

236:82

36:59