2 – Trosbekännelsens andra villkor – Övertygelse

Det andra villkoret är övertygelse.

Övertygelse är motsatsen till tvivel. Det innebär att personen som uttalar trosbekännelsen är definitivt övertygad om dess betydelse. Tron är värdelös om den är byggd på aning istället för övertygelse. Vad skall man då säga om tvivel kommer in i bilden? Allâh (´azza wa djall) sade:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

”Inga andra än de som tror på Allâh och Hans sändebud och som inte vacklar i tron och de som kämpar för Allâhs sak med sina ägodelar och med livet som insats är [verkliga] troende; det är de som är uppriktiga [i sin bekännelse av tron].”1

För att deras tro på Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) skulle vara uppriktig, krävde Allâh att de inte vacklar i tron, nämligen att de inte tvivlar. Vad tvivlaren beträffar, tillhör han hycklarna – och skydd sökes av Allâh – som Allâh (ta´âlâ) sade om:

إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ

”Inga utom de som inte tror på Allâh och den Yttersta dagen och är osäkra i sitt inre och vacklar mellan olika ståndpunkter, ber dig om befrielse.”2

Det har rapporterats autentiskt från Abû Hurayrah (radhiya Allâhu ´anh) som berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Jag vittnar att det inte finns någon sann gud utom Allâh och att jag är Allâhs sändebud. Det finns inte en övertygad tjänare som träffar Allâh med dessa två [trosbekännelser], utan att han träder in i paradiset.”

Härmed krävde han en övertygelse för att man skulle få träda in i paradiset. Skulle villkoret utebli, uteblir även belöningen.

1 49:15

2 9:45