Skillnaden mellan studieresor och resor till gravar

Fråga: De som reser till Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) grav utav dyrkan argumenterar med studieresor. Hur avvisas det?

Svar: Studieresorna är påbjudna:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

”Men alla troende bör inte gå ut i strid. Om några i varje grupp blir kvar kan de fördjupa sina kunskaper i religionen för att sedan [förmana och] varna de sina vid deras återkomst, [varna dem] att vara på sin vakt.”1

Resor till sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) grav är inte för kunskapens skull. De leder till avguderi. Därför är de förbjudna. Det finns alltså en skillnad mellan resor till gravar, sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och andras, och studieresor.

19:122