Qur’ânen bevisar Mu´âwiyahs kalifat

publicerad
12.10.2011

Författare: Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî
Källa: Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (3/56)

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا

”Om någon dödas med orätt, ger Vi den som för hans talan bemyndigande [att kräva rättvis vedergällning]; men denne skall inte gå för långt vad vedergällningen beträffar. [Den döde] har redan fått [Allâhs] hjälp.”1

Ibn ´Abbâs förstod från denna vers allmänna skildring Mu´âwiyahs maktinnehav och att han skulle regera. Han var ´Uthmâns förmyndare och ´Uthmân (radhiya Allâhu ´anh) hade dödats med orätt. Mu´âwiyah krävde att ´Alî (radhiya Allâhu ´anh) överlämnade gärningsmännen som hade dödat honom för att kräva en rättvis vedergällning då han också var från Banû Umayyah. ´Alî (radhiya Allâhu ´anh) bad honom skjuta upp på frågan till dess att läget hade stabiliserats. Därtill bad ´Alî Mu´âwiyah att överlämna Shâm till honom, något Mu´âwiyah inte gick med på förrän gärningsmännen lämnats över till honom. Både han och Shâms befolkning vägrade att lova honom tro och lydnad. Efter en längre tid fick Mu´âwiyah fotfäste och makt, vilket Ibn ´Abbâs anade och förstod från den här ädla versen. Detta är verkligen märkligt.

1 17:33