Imâm ash-Shanqîtî om Sûfiyyahs Tawassul

Imâm ash-Shanqîtî (rahimahullâh)sade då han visade de hedniska Sûfiyyahs syn på Tawassul:

”Sannerligen har det blivit utspritt över hela jordklotet att man vid svårigheter vänder sig till andra än Allâh (djallâ wa ´alâ), vilket de även gör nära profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) grav och vid gravarna vars lik de tror gott om. De påstår att detta är från Allâhs religion, kärlek och vördnad till sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), samt vördnad och kärlek till de rättfärdiga och allt detta är en stor lögn. Dessutom innebär det att man vanhelgar Allâhs helighet och Hans sändebuds helgd. Det beror på att om särskilda rättigheter som tillkommer Skaparen, tillägnas profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) eller någon annan än honom, som man tror gott om, förtjänar man Allâhs, profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och de sanningstrogna anhängarnas vrede. [1]

Han (rahimahullâh) sade då han förklarade:

وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى

”Men de som tar beskyddare vid sidan av Honom [säger]: ’Vi dyrkar dem just för att de skall föra oss närmare Allâh.’” [2]

”Han klargör att de endast dyrkar statyer för att de skall föra dem närmare Allâh… det vill säga att de hävdar att de gagnar dem med deras medlingar. Vi har tidigare talat om versen i kapitlet ”al-Mâ’idah”:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ

”Troende, frukta Allâh och sök det som kan före er närmare Honom.” [3]

och klargjort att det hör till de otrognas hädelse (Kufr-ul-Kuffâr) att ta till sig medlare och dyrkade föremål vid Allâhs sida. Detta klargör Han (ta´âlâ) solklart i kapitlet ”Yûnus” då Han (djalla wa ´alâ) säger:

وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ

”Vid sidan av Allâh dyrkar de vad som varken kan skada dem eller gagna dem och säger: ’De är våra medlare inför Allâh.’” [4]

Han (ta´âlâ) klargjorde att denna typ av att ta till sig medlare är Shirk vid Allâhs sida.” [5]

Likaså sade Han (rahimahullâh) när förklarade den trettiofemte versen i ”al-Mâ’idah”:

”Efter denna utredning förstår du att det många kättare, bland dem som följer okunniga människor som hävdar Tasawwuf[6] , säger: att betydelsen av ”Wasîlah” (det som kan före er närmare) i versen är en Shaykh som är medlare mellan personen i fråga och Herren, är ren slummer i okunnigheten, blindheten och villfarelsen. Detta hör även till att ta Allâhs Bok på skoj. Att ta till sig medlare vid Allâhs sida hör till roten i de otrognas hädelse (Usûl Kufr-il-Kuffâr) [7]


[1] Adhwâ’-ul-Bayân, 7/623-624.

[2] 39:3.

[3] 5:35.

[4] 10:18.

[5] Adhwâ’-ul-Bayân (7/28).

[6] Sûfiyyahs troslära.

[7] Adhwâ’-ul-Bayân (2/75).