Det som varken ser eller hör förtjänar inte att dyrkas

Ibrâhîm (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade till sin fader:

يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ وَلَا يُغْنِي عَنكَ شَيْئًا

”Fader! Varför tillber du [stenar] som varken kan höra eller se och som är dig till ingen nytta?”1

Detta bevisar att Allâh (djalla wa ´alâ) hör och ser. I och med att statyerna varken ser eller hör förtjänar de inte att bli dyrkade vid Allâhs sida. Detta är en avvisning av Djahmiyyah, Mu´tazilah och deras jämlikar som förnekar Allâhs hörsel och syn. Allâh (djalla wa ´alâ) är beskriven med hörsel och syn och Han är Hörande och Seende.

Till följd därav klargjorde Han (subhânahu wa ta´âlâ) via Sin profet Ibrâhîm (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) att det är falskt att dyrka någon annan än Allâh. Dessa statyer som du, Âzar, dyrkar är inte till din fördel. De hör inte, de ser inte och de är sina dyrkare till ingen nytta. Så är inte fallet med Allâh som både hör och ser. Han hör de bedjandes bön och ser deras tillstånd. Han är kapabel till allt. Det är Han som förtjänar att bli dyrkad för att Han är Sig själv nog och för Hans väldiga förmåga, kunskap om tjänarna, hörsel, syn och alla andra egenskaper.

119:42