Bevisen för de tre kalifernas tro och förlåtelse

publicerad
11.10.2011

Författare: Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah
Källa: Minhâdj-us-Sunnah an-Nabawiyyah (2/36-37)

Allâh (ta´âlâ) sade:

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

”Muhammad är Allâhs sändebud. De som följer honom är oböjligt fasta gentemot dem som förnekar sanningen, men sinsemellan fulla av värme och vänskap. Du ser hur de böjer ryggen och faller ned inför Allâh i tillbedjan och söker Hans nåd och Hans välbehag; i sina ansikten bär de spåren av [de många] nedfallen under bönen. De liknas både i Tora och i Evangeliet vid frön som skjuter skott, varefter [Allâh] ger skotten kraft, så att de växer sig starka och reser sina raka stjälkar till glädje för såningsmännen, men för förnekarna är de en orsak till förargelse. Allâh har lovat dem av dessa som antar tron och lever ett rättskaffens liv, förlåtelse och en rik belöning.”1

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

”Allâh har lovat dem bland er som tror och lever rättskaffens att Han skall göra dem till ställföreträdare på jorden – liksom Han gjorde dem till Sina ställföreträdare som levde före dem – och ge fasthet och styrka åt den religion som Han har godkänt för dem, och att Han i stället för den fruktan som de förut levde under skall skänka dem trygghet – [på villkor att] de ägnar Mig sin dyrkan och inte sätter något vid Min sida. Men de som efter detta hädar har förhärdats i synd och trots.”2

Allâh har lovat dem som tror och utför goda handlingar makt på jorden på samma sätt som Han har lovat dem förlåtelse och en rik belöning – och Allâh bryter inte Sitt löfte. Det bevisar att de som fick makt och fasthet och styrka åt den religion som Han har godkänt för dem och trygghet utbytt mot fruktan också får förlåtelse och en rik belöning av Allâh. Detta bevisas ut två perspektiv:

1 – De som har fått makt är troende som gör goda handlingar. Ty löftet berör dem och ingen annan.

2 – De är förlåtna och skall få förlåtelse och en rik belöning eftersom de tror och utför goda handlingar. Alltså berörs de av både verserna i kapitlen ”an-Nûr” och ”al-Fath”.

Det är allmänt känt att dessa verser tillämpas på följeslagarna under Abû Bakrs, ´Umars och ´Uthmâns kalifat. Det var då ställföreträdarskapet på jorden, den stadiga religionen och tryggheten ägde rum efter att de hade besegrat perserna och romarna och erövrat Shâm, Irak, Egypten, Khurâsân och Afrika. Efter att ´Uthmân hade mördats och prövningarna hade blivit ett faktum, erövrade de inte ett enda otroget land. Faktum är att de otrogna började se sin chans i Shâm och Khurâsân och folk började bli rädda för varandra.

På så sätt bevisar Qur’ânen Abû Bakrs, ´Umars och ´Uthmâns och deras medmänniskors tro då det fanns ställföreträdarskap, fasthet och trygghet.

Angående dem som både upplevde denna tid och den kaotiska tiden, som ´Alî, Talhah, az-Zubayr, Abû Mûsâ, Mu´âwiyah och ´Amr bin al-´Âs, hamnar även de under versen då även de fick ställföreträdarskap, fasthet och trygghet.

1 48:29

2 24:55