Allâh är ovanför himlen och inte på jorden

Det nionde fundamentet som Salaf är enade om:

De är enade om att Han (ta´âlâ) är ovanför Sin tron ovanför Sina himlar och inte på Sin jord. Han bevisade det när Han sade:

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ

”Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte låter jorden uppsluka er?”1

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

”De goda orden stiger upp till Honom och den goda handlingen upphöjer dem.”2

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

“Den Nåderike har rest Sig över Tronen.”3

Hans resning (الإستواء) betyder inte erövring (الإستيلاء), vilket Qadariyyah säger. Han (´azza wa djall) har ju alltid haft allting i Sin makt.

Likaså vet Han det dolda och det som är mer dolt än det dolda. Ingenting i himlen eller på jorden undkommer Honom. Det är som att Han är närvarande vid allting. Allâh (´azza wa djall) bevisade det när Han sade:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا

”Har du inte klart för dig att Allâh känner allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär? När tre samlas till en hemlig överläggning är Han den fjärde, och om fem samlas är Han den sjätte; och vare sig de är färre eller flera är Han med dem, var de än befinner sig.”4

De lärda säger att det betyder att Hans kunskap omfattar dem var de än befinner sig.

Likaså har Han (´azza wa djall) en fotpall under tronen. Den bevisade Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) när Han sade:

وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ

”Hans fotpall omsluter himlarna och jorden.”5

Det finns hadîther från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) om att Allâh (ta´âlâ) skall lägga fram Sin fotpall när Han skall döma Sin skapelse på Domedagen.

167:16

235:10

320:5

458:7

52:255