08. Det heliga landet

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُواْ يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا

”Men det folk som varit förödmjukat och föraktat gjorde Vi till arvingar till det land som Vi välsignat, dess östra såväl som dess västra delar.”1

Allâh lät israeliterna ärva Shâm.

Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sade:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ

”Fri från brister är Han som under natten förde Sin tjänare från den heliga Moskén till den fjärran böneplatsen, vars omgivningar Vi har välsignat.”2

وَنَجَّيْنَاهُ وَلُوطًا إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا لِلْعَالَمِينَ

”Vi räddade honom och Lût [och förde dem] till det land som Vi har välsignat för alla folk.”3

وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا فِيهَا لَيَالِيَ وَأَيَّامًا آمِنِينَ

”Och [längs vägen] mellan dem och de städer, som Vi hade välsignat, lade Vi byar inom synhåll [för varandra] och möjliggjorde på så sätt färder i väl avpassade [etapper; Vi sade:] ”Färdas i trygghet på denna [väg] natt som dag!”4

54 – Ubayy bin Ka´b sade om Allâhs ord:

وَنَجَّيْنَاهُ وَلُوطًا إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا لِلْعَالَمِينَ

”Vi räddade honom och Lût [och förde dem] till det land som Vi har välsignat för alla folk.”5

”Det vill säga Shâm. Det finns inget sötvatten utan att det strömmar från den där klippan i Jerusalem.”

55 – al-Hasan sade om Allâhs ord:

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُواْ يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا

”Men det folk som varit förödmjukat och föraktat gjorde Vi till arvingar till det land som Vi välsignat, dess östra såväl som dess västra delar.”6

”Det vill säga Shâms östra såväl som dess västra delar.”

Detsamma sade Zayd bin Aslam, Qatâdah och Sufyân.

56 – as-Suddî sade om Allâhs ord:

وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ

”Och Vi gjorde stormvinden till Sulaymâns [tjänare], och den skyndade på hans befallning till landet som Vi har välsignat; Vi har kunskap om allt.”7

”Det vill säga Shâm.”

57 – Ka´b-ul-Ahbâr sade:

”Allâh har välsignat Shâm från Eufrat till al-´Arîsh.”

58 – En man kom till Ka´b-ul-Ahbâr och sade till honom att han vill resa i hopp om att finna Allâhs gåvor. Då sade han:

”Bege dig till Shâm! Godheten sjunker inte någonstans i världen utan att den stiger i Shâm.”

59 – ´Abdul-Malik al-Djazarî sade:

”Om det råder regnbrist och torka i världen är det lugnt och bra i Shâm. Om det råder regnbrist och torka i Shâm är det lugnt och bra i Jerusalem. Shâm är välsignat, Palestina är heligt och Jerusalem är det heligaste av det heliga.”

60 – Thawr bin Yazîd sade:

”Världens heliga mark ligger i Shâm, Shâms heliga mark ligger i Palestina, Palestinas heliga mark ligger i Jerusalem, Jerusalems heliga mark ligger uppe på berget, bergets heliga mark ligger i moskén och moskéns heliga mark är kupolen.”

61 – Håll fast vid din kunskap att välsignelsen i Shâm omfattar det religiösa och det jordiska. Därför kallas det för det Heliga landet. Allâh (ta´âlâ) sade att Mûsâ (´alayhis-salâm) sade:

يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ

”Gå in i det heliga landet, som Allâh har bestämt för er, mitt folk!”8

62 – Imâm Ahmad rapporterade via Abû Dharr som berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Vad skall du göra om du blir utkörd ur Madînah?” Jag sade: ”Då lever jag i lugn och ro och ger mig iväg så att jag kan vara en av Makkahs duvor.” Då sade han: ”Vad skall du göra om du blir utkörd ur Makkah?” Jag sade: ”Då lever jag i lugn och ro och beger mig till Shâm och det Heliga landet.” Då sade han: ”Vad skall du göra om du blir utkörd ur Shâm?” Jag sade: ”Jag svär vid Honom som har skickat dig med sanningen att jag då kommer att lägga mitt svärd på min axel.” Han sade: ”Eller något som är bättre än så? Lyssna och lyd om han så skulle vara en abessinsk slav.”

63 – Abûd-Dardâ’ skrev till Salmân:

”Kom till det Heliga landet! Djihâds land!”

64 – Qatâdah sade:

”Det heliga landet är Shâm.”

65 – ´Ikrimah och as-Suddî sade:

”Det heliga landet är Arîhâ.”

66 – al-Kalbî sade:

”Det heliga landet är Damaskus och Palestina.”

67 – Att det är heligt betyder att det är tomt på avguderi och allt som tillkommer avguderiet. Därför är det profeternas land.

68 – Dhamrah bin Rabî´ah sade:

”Jag har hört att det inte finns en profet utan att han har kommit från Shâm. Och om han inte är därifrån kommer han dit via en nattfärd.”

69 – Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Qur’ânen har uppenbarats på tre platser; Makkah, al-Madînah och Shâm.”

al-Walîd sade:

”Det vill säga Jerusalem.”

Rapporterad av al-Hâkim som sade att berättarkedjan är autentisk.

Allâh kallade Shâm för goda och sunda boplatser när Han sade:

وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ

”Och så lät Vi Israels barn inrätta sig på goda och sunda boplatser.”9

Qatâdah sade:

”Han lät dem bo i Shâm och Jerusalem.”

17:137

217:1

321:71

434:18

521:71

67:137

721:81

85:21

910:93